We zitten midden in lock-down nummer 2. Sterker nog deze lock-down is verlengd met een paar weken. Winkels, horeca, musea, sportscholen, de boel blijft op slot. Winkeliers blijven zitten met het kerstassortiment, winterkleding en al wat meer dat wij als consument vergaren in de winterperiode. De winkelstraten zijn uitgestorven. Online gaat de verkoop gewoon door. Vol gas! Bezorgdiensten kunnen de druk niet aan en werken zich een slag in de rondte. Vandaag besteld, morgen in huis is er voorlopig niet bij. We bestellen met elkaar dusdanig veel online dat de levertijden veelal twee tot drie dagen in beslag nemen.
In deze periode wordt menig retailer creatief en probeert op eigen wijze toch nog een beetje het hoofd boven water te houden. En dan heb ik het niet over de ondernemer die de regels aan de laars lapt en onder de toonbank door zijn waar probeert te slijten. Een verkoopstalletje voor de deur met daarop spijkerbroeken en vragen om contante betaling lijkt mij niet de juiste oplossing. Huishoudwinkel Blokker probeert ook hun klant tegemoet te komen en zet eigen winkelmedewerkers in om dweil, bakblik, geurkaarsjes thuis te bezorgen. Zij noemen dat Blokker Express. Vorige maand is er kort een reclamecampagne geweest. De boodschap in deze was; ‘bestel online en een lokale medewerker bezorgt het bij u thuis…’. Prima initiatief mijn inziens. De winkels liggen immers vol met voorraden en medewerkers zitten noodgedwongen thuis. Maar wat mij echter verbaasde was het vervolg in de boodschap; ‘…bezorgd binnen drie dagen.’ Op de website van Blokker is het zoeken naar een speld in de hooiberg als het gaat om deze service. Ik vraag me af of Blokker er niet al streep door heeft gehaald. Als je een bestelling plaatst krijg je een melding dat je alleen vanaf 15 euro online kan bestellen. Een bakblik kost € 7,49. Je wordt dus verplicht meer te bestellen dan bijvoorbeeld het bakblik. Bij bestellingen onder de 40 euro komen er ook nog eens bezorgkosten boven op. En de bezorgopties laat alleen de levering door PostNL zien. Dan sla je ook nu weer de plank mis. Juist in deze periode kun je het verschil maken. Je hebt direct het personeel beschikbaar, de winkels liggen vol, de bezorgdiensten lopen over. Profiteer daar van. Vandaag besteld, niet morgen in huis, maar binnen een uur thuis bezorgd. En dat terwijl CEO van Blokker, mevrouw Holscher een maand geleden nog zo enthousiast was; “Blokker wil er zijn voor zijn klanten in deze moeilijke tijden, en ik ben dan ook super trots op iedereen die zich heeft ingezet om Blokker Express zo snel van idee naar werkelijkheid te brengen.” Aldus het persbericht.
Dat het kan blijkt inmiddels wel uit de aanpak van de winkels van telecombinatie. Zij bezorgen vandaag nog je bestelling thuis. Gewoon vanuit de winkel. Medewerkers van kledingketen America Today springen vandaag nog op de fiets om je bestelling thuis af te leveren. In de wereld van de consument moet je als ondernemer iedere dag weer het verschil maken. Door je ondernemersgeest te gebruiken met inzet van creativiteit, innovativiteit, snel schakelen en weten wat er vandaag de dag speelt bij de consument.
Lees ook: Waarom Blokker het niet gaat redden.