Hoe Social is Media

Social Media is HET marketing instrument van vandaag de dag. Althans, dat zegt het gros van de Nederlandse marketeers. Er zijn er die (ook) nog zweren bij de oude middelen. Met enige regelmaat ‘ploft’ er in mijn mailbox wel één of andere uitnodiging voor het bijwonen van een seminar rondom de effecten van Social Media op marketing. Het ene seminar duurt een volle dag, de volgende is er één voor lekker vroeg uit de veren en zo zijn er uitnodigingen die je wat later op de dag verwelkomen. Dan heb je ook nog Social Media seminar-achtige die intern worden georganiseerd. Pfff…drukke agenda’s worden het wel op die manier. Dus pluk ik bij tijd en wijlen er een uitnodiging uit waarvan ik de sprekers, of laat ik ook zeggen de bedrijven waar ze voor werken, al via de (social) media in het vizier hou. Dus toog ik gisterenavond naar Marketing Village in Leusden. Kenners weten dat dit het hoofdkwartier van VODW is. Tijdens een twee uur durende sessie hebben achtereenvolgens de Community Manager van Aegon, de oprichters van VANMOOF en de Manager Social Media van de KLM een presentatie gegeven over hun strategie, beleid en ervaringen inzake Social Media. Opvallend is ook hier weer te merken dat Social Media bij organisaties in veel gevallen geboren wordt uit urgentie. Of nood. Zo kreeg Aegon tijdens de bankencrisis klappen via Twitter. Bijgekomen van de dreun realiseerde zij zich Social Media toch maar eens serieus te nemen. KLM zag met enige regelmaat negatieve berichten verschijnen via Twitter over passagiers die er van baalde dat hun bagage verdwenen was, of/en, dat hun vlucht vertraging had opgelopen. Tja, als je dan honderden of duizenden volgers hebt, dan weet ik niet hoeveel zwanen je nog moet laten rondvliegen in commercials. Het is verbazingwekkend om te horen hoe snel KLM een Social Media beleid heeft opgetuigd. Het verdient alle lof hoe zij vandaag de dag effectief de vele middelen inzetten. Hun KLM Surprise actie is in één woord briljant! Het target wat de KLM directie heeft afgegeven om aan het eind van het jaar 1 miljoen vrienden te hebben op Facebook lijkt mij vooralsnog een ietwat te hoog gegrepen ambitie. Ik ben alvast één van de miljoen vrienden die KLM al met bewondering volgt via Facebook.

VANMOOF met zero marketingbudget, gebruikt de Social Media juist om hun eigenzinnige nononsens fietsen aan de man/vrouw te brengen. Wereldwijd! Trotse eigenaren van een VANMOOF worden op Facebook getagged met aan de hand, een VANMOOF. Hotspots worden getagged met een VANMOOF voor de deur.

En ik? Ik zag de VANMOOF vorig jaar al in de winkel. Het is dat ik mijn vrouw een Bakfiets.nl cadeau heb gedaan. Anders was er nu een VANMOOF voor de deur getagged.

Overigens is mijn andere icoon uit de fietswereld, de Kronan, wel aan vervanging toe.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

16 − twee =