Afgelopen woensdag werd mij, en de rest van de aanwezige, tijdens een LinkedIn bijeenkomst gevraagd met welk merk je geassocieerd wilt worden. “Als jij een merk zou zijn, welk merk ben je dan?” Nespresso, Mini en zelfs een IK-zelf werden als voorbeeld aangedragen. Uiteraard is mijn merk; Lancia. Enerzijds omdat de styling van de huidige modellen mij aanspreekt. Anderzijds omdat het merk een mooi geschiedenis achter zich heeft staan en dat Lancia haar geschiedenis als ‘heritage’ koestert. Dat zie je dan ook terug in de modellen die vandaag de dag de showroom verlaten. Veel stijl elementen komen in detail terug in de huidige modellen. Twee jaar geleden heeft Lancia nog een specifieke campagne gehouden rondom de waarden van het merk; ‘heritage’, ‘eleganza’, ‘temperamento’ en ‘glamour’.
Nu worden er in Nederland mondjesmaat Lancia’s verkocht. Vind ik prima, rij ik tenminste exclusief. Op de thuismarkt Italië vindt de grootste afzet plaats. Sergio Marchionne, president-directeur van het Italiaanse Fiat, waar Lancia onderdeel van uit maakt, heeft enkele jaren geleden zijn zorgen uitgesproken over het voortbestaan van zijn merkenportefeuille. ‘Of de deur gaat op slot bij Lancia, of het roer gaat om.‘ Dat laatste is gebeurd. Twee jaar geleden heeft Fiat het grote Amerikaanse merk Chrysler gekocht. Een koopje aangezien dit logge Amerikaanse merk vrijwel op sterven na dood was. Voor Fiat een mooie gelegenheid om vaste voet aan bodem te krijgen in de VS. Waar men zo graag Alfa Romeo’s aan de man wil brengen en waar men maar al te graag de gezette Amerikaan in een Fiatje 500 over de highway ziet cruisen. Grootse plannen. Zo groot zelfs dat er een grote verdwijntruc plaats gaat vinden. Het merk Chrysler gaat van de Europese markt. Chrysler dealers worden in Europa gesaneerd of omgebouwd naar Lancia dealers. En het modellengamma van Lancia wordt de komende jaren uitgebouwd. Want Lancia blijft als merk. Maar moet wel wat meer auto’s verkopen. En graag een beetje snel moet Sergio Marchionne hebben gedacht. Dat daarbij de ‘heritage’ van Lancia min of meer overboord gaat, wordt dan blijkbaar voor lief genomen. Wat schets mijn verbazing. Of anders gezegd, mijn vrees. De logge Chrysler modellen worden omgebouwd tot Lancia’s. De Chrysler 300C gaat in Europa verder als Lancia Thema. De ooit zo bewonderde Lancia Flavia uit de jaren ’60 wordt nieuw leven ingeblazen door op een Chrysler 200 een Lancia badge te monteren.
Met trots werd dan ook het nieuwe modellengamma op de Salon van Geneve getoond. Met net zoveel trots werden de thuisblijvers via Facebook op de hoogte gebracht van de grote introductie. De nieuwe Ypsilon kreeg de dikke duim trofee. Een echte Lancia. Ontworpen door gepassioneerde Italianen. Maar de bak ellende die de veramerikaanste Lancia’s te verduren kregen! Ai! De waarden van weleer zijn alleen nog maar terug te vinden in de badge die voorop en achterop de auto rusten. En nu is het maar afwachten hoe een merk als Lancia daar mee omgaat. Waarden dien je zorgvuldig te koesteren. Op Facebook werd het in ieder geval iets stiller.