Zoals iedere zondagochtend lees ik tijdens het ontbijt Het Parool. Een beetje gedateerd nieuws aangezien het hier de krant van de dag daarvoor betreft. Maar dat maakt de krant er niet minder interessant om. Mijn oog viel op het artikel over de marketing activiteit van verfgigant AkzoNobel in Brazilië. Waarin de vraag werd gesteld of Akzo slimme marketing bedrijft over de rug van armoedzaaiers uit de sloppenwijken van Rio de Janeiro.
De kleurspecialisten zijn in een project gestapt op initiatief van twee documentairemakers. Doel van het project is om de wijk helemaal op te waarderen en de problemen die zich in de sloppenwijken afspelen ervan onder de aandacht te brengen. Alle bewoners zijn bij dit project betrokken met de vraag hun eigen huis te schilderen volgens een vooraf vastgesteld patroon. Hiermee wordt hun gemeenschap een kunstwerk op zich dat vrolijkheid naar de wereld uitstraalt. AkzoNobel stelt de verf en een opleidingsprogramma beschikbaar aan de inwoners. Met het nodige enthousiasme transformeert het aanzicht van een grauwe sloppenwijk in een bont spektakel. Een mooie vorm van sociaal engagement.
Kleur doet leven. Want het sociale karakter van de sloppenwijk verandert hiermee. Minder criminaliteit, meer toegankelijker voor toeristen. Er heeft zich zelfs ook weer een bank gevestigd. Dat het project al geruime tijd veel aandacht genereert, ook vanuit de media, is mooi meegenomen. Dus de heren en dames van AkzoNobel zijn slim geweest om zich met haar merk Tintas Coral te verbinden aan dit project.
Dat deed mij weer denken aan een idee dat ik jaren geleden voorstelde aan de directie van het pretpark waar ik als Manager Promotie en Sponsoring werkzaam was. Elke dag liep ik langs achtbanen die jaar in jaar uit meer in verval geraakte. Afgebladerde verf, roestplekken. Afijn, weer en wind hadden de afgelopen jaren de kleurige uitnodigende attracties van weleer een beetje flets laten worden. In het kort had ik een plan op papier gezet om jongeren uit lagere sociale klasse en mensen met een beperking uit te nodigen om samen met een verfgigant de reuze coaster Goliath of de Xpress eens goed onder handen te nemen. Voor de deelnemers een unieke kans om aan een geweldig mooi project te werken. Om ervaringen op te doen en te delen. Verantwoordelijkheid te dragen en samen met anderen werken aan de mooiste klus van je leven. Voor de verffabrikant een mooie gelegenheid zijn onverwoestbare verfproducten onder de aandacht te brengen. En ‘en passant’ zet het pretpark zich zelf weer eens in de picture. Zonder eens een keer de zoveelste korting op een kaartje weg te geven.
Helaas was het draagvlak bij de directie minder hechtend dan een lik verf.
Lees dat ook dat de stad Charleroi kleur krijgt dankzij AkzoNobel.