Waarom Blokker het niet gaat redden.

De winkels van de Blokker organisatie hebben het afgelopen jaar een verlies geleden van ruim 50 miljoen. Het jaar daarvoor minder. Maar toch nog zo’n 20 miljoen. Naast de winkelketen Blokker bezit de holding nog enkele andere ketens. Casa (in België) Bart Smit, Intertoys, Big Bazar, Marskramer, Leen Bakker, Tuincentrum Overvecht en Xenos. Blokker was tot voor de dood van Jaap Blokker een gesloten bastion en werd als familiebedrijf strak geregisseerd door meneer Blokker. Uit verhalen blijkt dat tegenspraak niet werd geduld. Dat heb ik wel eens meer gehoord en lijkt bijna synoniem voor een familiebedrijf. En daar zit het pijnpunt. Binnen een familiebedrijf is het voor de eigenaar moeilijk om de touwtjes uit handen te geven. Bang om de familieschatten te verliezen. Laat ik er wel bij zeggen dat dat niet voor ieder familiebedrijf geldt! Binnen de Blokker Holding is jarenlang de focus gelegd op groei. En deze groei moest komen van overnames en vooral het aantal winkels uitbreiden. In binnen- en buitenland. Daar geloofde de familie in. Helaas verloren zij de klant uit het oog. Vreemd genoeg zegt een Blokker franchiseondernemer dat ‘Heel Nederland klant bij ons is’. Nou die klant is de laatste jaren toch op een andere manier gaan shoppen. En jammer genoeg niet meer bij de winkels van Blokker. Waar BOL.com inmiddels naast cd’s en boeken een compleet warenhuis online aanbiedt, van tuinkabouter tot koffiezetter, geloofde Blokker dat het allemaal wel niet zo’n vaart zou lopen met ‘dat online shoppen.’ ‘Als we maar genoeg winkels openen, komen de klanten vanzelf.’ Enkele jaren geleden hebben zij, alsof ze ineens het licht zagen, een bod gedaan op BOL.com. Te laat. Albert Heijn was in de onderhandelingen al in een ver gevorderd stadium en lijfde de internetgigant in. En Blokker focuste zich weer op zijn winkels. Ook de opmars van winkelketen Action hebben zij te laat opgemerkt. Het antwoord daarop was de winkel Big Bazar.

Na het overlijden van meneer Jaap Blokker werd er een directie gevormd die bestond uit personen buiten de familie. Op de eerste jaren na dan, toen een neef van Jaap Blokker, de zoon van zijn zus, de leiding kreeg. Maar omdat er toch nog wat directe familiebelangen speelde binnen de organisatie werd deze neef er drie jaar later weer uitgebonjourd. In de jaren na het overlijden heeft het concern met het zweet op het voorhoofd geprobeerd een inhaalslag te maken. Het resultaat daarvan is, naast ontslagen medewerkers, dat de winkels van Blokker een nieuwe uitstraling krijgen.

blokker

Ook aan internet wordt gedacht. Onder de naam Nextail wordt een nieuwe online bedrijfstak toegevoegd aan de holding. Nextail bouwt voor vrijwel alle formules binnen de Blokker Holding in haastig tempo webwinkels. Een lastige klus omdat de online verkopen sterk gedomineerd worden door partijen met een brede ervaring en staat van dienst zoals BOL.com, Wehkamp en Coolblue.

Even terug naar de Blokker winkels. Iedere week wordt er wel ergens een winkel in een nieuw jasje gehesen. Sarah Jessica Parker prijst in Blokkers tv commercial de winkel aan als een ‘life changer’. SarahIk heb laatst twee vernieuwde Blokker winkels bezocht. En ik heb maar eens de Blokker folder aandachtig doorgenomen. Conclusie; van een ‘life changer’ is mijn inziens geen sprake. Ik begrijp niet dat alle winkels in één keer omgezet worden naar de nieuwe uitstraling. Nu is het landschap verdeeld met nieuwe en oude glorie. In de nieuwe winkels zijn de goederen niet anders dan anders. Alleen hebben ze een ander plekje gekregen. Sluit de folder totaal niet aan bij een ‘life changing’ winkel. En heeft de online winkel een ondergeschikte rol in de transformatie. Erg verwarrend allemaal. Weinig onderscheidend, nieuws en verrassend. Of zoals Blokker het zelf al jarenlang zegt; ‘Vertrouwd en voordelig’. Nou, dat station zijn we al gepasseerd. Blokker heeft een nieuwe jas aangetrokken maar van binnen blijft alles hetzelfde. Met enig privékapitaal (130 miljoen) van de erfgenamen wordt deze transformatie met een totaalbudget van 200 miljoen gefinancierd. Maar die bedragen die men er in steekt zijn een doekje tegen het bloeden. Het wordt tijd dat Blokker afscheid neemt van haar trots, haar familiekapitaal. Om te beginnen met het afstoten dan wel sluiten van winkels en winkelformules die alleen maar kannibaliseren binnen hun eigen portefeuille. Wat doen de Marskramer en Bart Smit nog in onze winkelstraten? En Xenos? Zitten we daar nu echt nog wel op te wachten? Ook in 2016 blijven de erfgenamen koortsachtig vasthouden aan wat ooit Blokker groot heeft gemaakt. Ik hoop niet dat er straks iemand opstaat en roept; “we gaan de klant centraal stellen”. Zoals al gezegd, dat heb ik ook wel eens gehoord, bij die andere warenhuisgigant, ooit een familietrots, V&D.

Kleine voetnoot: [update 16 januari 2021] blijkbaar was Blokker niet zo blij met haar ‘life chancing’ commercial waarin Sarah Jessica Parker de hoofdrol speelde. Op het YouTube kanaal van Blokker is de commercial verwijderd. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 + zeven =