Bieden maar!

Tijd om eens de toekomst te voorspellen. Altijd handig. Dan weet je meteen wat je kunt verwachten. De laatste tijd zien we steeds meer initiatieven op het gebied van online biedingen. Bieden op vakanties, bieden op dagjes uit. Op zich niets nieuws. Al sinds een eeuw staan we af te dingen bij de autodealer. Gratis vloermatjes. Paar eurootjes meer op de inruil. Op vakantie in Turkije maken we er een hobby van om het bijna niet van echt te onderscheiden Louis Vutton tasje voor weinig mee naar huis te nemen. Eigenlijk ook een vorm van bieden. Maar dan in het echte leven. Laatst probeerde ik nog in een schoenenzaak in Bataviastad op twee paar schoenen van het merk Pantofola d’Oro te bieden. Wat overigens faliekant mislukte. Enfin! Geen man over boord. Jammer ook voor de shopmanager. Althans dat vermoeden had ik aangezien de manager beteuterd vanuit zijn etalage mij stond na te staren.

Ik voorspel dat het bieden op een product de toekomst gaat worden. En dat daarmee het bestaansrecht van menig retailer gaat af hangen. Zeker in de bricks and clicks wereld waarin we leven. Of het nu gaat om een stuk kaas, sportschoenen, diner voor twee, een fiets of een vakantie. Bieden maar! Laat de consument een waarde hangen aan het product dat hij of zij graag in huis wil hebben. Als verkoper stel je een bodemprijs in. Zit de klant boven dat bedrag, dan heb je mazzel. Gaan de biedingen onder de prijs, dan weet je dat de klant niet echt zit te wachten op je aanbod. Hoef je daar ook geen tijd verder in te steken. Juist de klanten die een mooi bedrag over hebben kun je als ambassadeur beschouwen. Ongetwijfeld dat ze op het eerst volgende verjaardagsfeestje opscheppen over het feit dat zij voor een prikkie een felbegeerd concertkaartje, of heerlijkste olijven hebben weten te bemachtigen. Als slimme retailer kun je zelfs een stapje verder gaan. Met een beetje handigheid maak je het product exclusief. Dat houdt je ook nog eens scherp. Zorgt ervoor dat je niet 1 uit een dozijn aanbiedt. Consumenten willen nu eenmaal exclusiviteit. Zich onderscheiden van de rest. Het idee hebben dat zij één van de weinigen zijn die gebruik hebben gemaakt van ‘an offer you can’t refuse’.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 − twee =