De laatste maanden ben ik me meer en meer aan het verdiepen in Social Media. Was ik een jaar geleden nog wars van LinkedIn, Facebook enzovoort. Vandaag de dag Twitter ik er lustig op los. Mijn weblog krijgt wekelijks redelijk wat bezoekers. Ik ben in korte tijd 180 graden gedraaid als het aankomt op het gebruik van Social Media. Ik probeer privé mijn voordelen uit Facebook en Twitter te halen. Zo werd ik laatst via een tweet geattendeerd op een alleraardigst culinair evenement in Amsterdam, #RollendeKeukens. Via Facebook kreeg ik nog net voor Koninginnedag een leuke korting op een oranje polo bij McGregor. Ik blijf ook een beetje op de hoogte wat vrienden uitspoken. En kan (soms ook helaas) meegenieten van baby-, peuterfoto’s. Persoonlijk gooi ik met beleid ook foto’s met onderschrift op Facebook om de 84 vrienden te laten zien dat ik genoten heb van het afgelopen weekend. Dat met beleid heb ik overigens zelf bedacht. Kan me voorstellen dat van die 84 vrienden een aantal denkt; “heb je hem ook weer met foto’s van zijn fietstocht in de polder”. Ook zakelijk maak ik plezierig gebruik van bijvoorbeeld LinkedIn. Voor mij is dat een digitaal visitekaartje mapje. Ik heb alle papieren kaartjes gedoneerd aan de recycle papierbak. Uiteraard nadat ik de persoon in kwestie eerst nog even heb uitgenodigd om toe te treden in ‘My Contacts’. Tuurlijk zonde van al die creativiteit als het gaat om de ontwerpjes op die kaartjes. Maar nu heb ik waar dan ook en op ieder tijdstip mijn eigen database bijgewerkt. Door zelf toe te treden in enkele relevante ‘Groups’ zie ik met enige regelmaat uitnodigingen voorbijkomen voor het bijwonen van seminars, workshops en ga zo maar door. In enkele gevallen maak ik daar dankbaar gebruik van.
Door actief met Social Media aan de slag te gaan, thuis en op het werk, kijk je ook vaktechnisch naar de ontwikkelingen en ervaar je hoe andere organisaties dit medium gebruiken. Zo werd ik vandaag via Twitter persoonlijk bedankt dat ik het kledingmerk McGregor ben gaan volgen. En dat vind ik dan weer leuk! Het ultrahippe fietsenmerk VANMOOF nodigt iedere koper van zo’n fiets uit om vooral een foto van zijn of haar fiets te delen via hun Facebook pagina. En in bijna ieder geval reageren zij zelf op de foto. Voor hen is dit overigens vrijwel de enige manier om reclame te maken. Door op de dag zo af en toe in te loggen op Twitter pik ik ook marketing gerelateerde zaken op. Handig en ik heb het gevoel bovenop het nieuws te zitten.
Ga je aan de slag met Social Media dan moet je dat ook van begin af aan meteen goed oppakken. Niet halfslachtig maar beginnen en mensen uitnodigen om ‘fan’ of ’liker’ te worden terwijl je niets bijzonders te melden hebt. Want dan ben je al vrij snel je ‘likers’ of vrienden kwijt. Helaas zijn daar genoeg voorbeelden van. Zo weet menigeen dat ik het automerk Lancia een warm hart toedraag. Het doet mij dan ook een beetje pijn in het hart hun Social Media aanpak hier te belichten. Zo kreeg ik enkele weken geleden een uitnodiging om vooral langs te komen op hun stand tijdens de AutoRAI. –Tig nieuwe modellen, dus reden voor een feestje. Een mooie digitale uitnodiging. Ik had er zin in. Maar jammer genoeg werd er niet goed doorgepakt op een belangrijk onderdeel in de uitnodiging. De zogenaamde call-to-action. Als je dan nog weinig ‘likers’op Facebook hebt, wat is er dan mis om deze fans van het eerste uur een gratis toegang te verschaffen tot de AutoRAI in combinatie met een soort VIP treatment op de Lancia stand. Een persoonlijke ontvangst, als eerste kennismaken met de nieuwe modellen. Het hoeft niet veel te kosten. De beleving is onbetaalbaar. Zo koppelt Renault sinds deze week een actie aan haar Facebook pagina. ‘Like’ Renault en je ontvangt vier weken lang een weekend abonnement op het NRC Handelsblad. McGregor’s valentijnsactie is ook een mooi voorbeeld. McGregor is dan wel geen stille aanbidder maar ieder Facebooklid ontving een x-percentage korting tijdens het shoppen in haar webwinkel op 14 februari.
Het gaat wel allemaal een beetje je leven beheersen. Ik krijg met regelmaat thuis te horen; “wat moet je nu weer met die telefoon? Zit je weer te Twitteren?” En dat omdat ik alleen maar even een tweet wil sturen met de vraag of de koffie al klaar is.