Onlangs hebben wij besloten om een wijnklimaatkast voor in huis aan te schaffen. Mede omdat de wijn- en proefkelder net niet voldoet aan de ‘klimaattechnische’eisen om de wijnverzameling goed geconditioneerd te herbergen en zeker zo belangrijk, te nuttigen.
Nou leek het ons niet zo’n goed plan om vanuit een brochure een klimaatkast te bestellen dus togen wij naar het zuiden om in een showroom van een gespecialiseerde dealer/fabrikant de modellen te bekijken. Door de verkoper hebben wij ons laten voorlichten over welk model, hoe groot, wanneer leveren enz. enz. Alleen de prijs moest nog besproken worden. Want onze reis naar het zuiden mag ook wel een beetje beloond worden…vinden wij. Inmiddels weer thuis, ontvingen wij via de email een prijs. Prima prijs. Dus laat maar komen, die klimaatkast. Eerst nog wel even de opdrachtbevestiging tekenen. Maar laat daar nou net weer een andere prijs op staan. Dus dan maar bellen om de verkoper aan zijn voorstel te herinneren. “U heeft gelijk, foutje van mijn kant. Gaan we meteen aanpassen” Een paar dagen later toch maar weer eens gebeld wanneer wij een aangepaste opdrachtbevestiging tegemoet kunnen zien. Uiteindelijk is er nog een telefoontje aan gewaagd, maar ook dit belletje leverde geen aangepaste opdrachtbevestiging op.
Kijk dat schept geen vertrouwen, ook niet voor in de toekomst. Uiteindelijk hebben wij zelf maar een mail gestuurd om de order te annuleren.
Ik begrijp niet dat verkopers zo ‘laks’ omgaan met klanten. Verkopers lijken wel een beetje de draad kwijt te zijn. Al spendeer je als fabrikant nog zoveel geld aan fantastische reclamecampagnes, heb je de meest mooie overzichtelijke website, op de winkelvloer gebeurt het mensen! Ik heb er wel eens voor gepleit. Zorg er voor dat je verkooppersoneel, al werken ze bij Audi of het Kruidvat, de klant, een gevoel geven dat ze belangrijk worden gevonden EN ZIJN! Of je nu op een zaterdagmiddag in je jeans een autoshowroom komt binnen gewandeld. Of dat je een opzettandenborsteltje wilt aanschaffen. Want het wordt een hele dure reclamecampagne als de klant teleurgesteld je winkeltje weer verlaat.
Santé!