Wonend in het reservaat genaamd ‘Het Gooi’ struikel je over de Range Rovers, Porsche Cayennes en meer van dit soort SUV-achtigen. Bij het zien van Maserati’s smelt ik al helemaal. Al sinds enige jaren loopt er een discussie over de CO.2 uitstoot van dit soort wagens. Die is te hoog! Zegt men! Het milieulabel schiet spontaan in de meest rode stand. In Nijmegen zou er een verbod komen om met je SUV nog langer in de binnenstad te rijden en te parkeren. Porsche liefhebbers staan op hun achterste benen omdat er een milieuvriendelijke Cayenne hybride in de showroom staat. Renault komt dit jaar met maar liefst twee elektrisch aangedreven auto’s. Je komt er niet echt ver mee. Want ben je 160 kilometer ver van huis, kun je eerst een paar uur de accu gaan opladen. Dus de regering wil ons allemaal aan de milieubewuste koetsen helpen. Met de huidige benzineprijzen misschien wel een goede optie. Bestuurders van hybride voertuigen of CO.2 neutrale vierwielers vinden in ieder geval een afgeslanktere blauwe envelop op hun deurmat. De zogenaamde boosdoeners worden extra belast bij de aanschaf van hun bolide. Ik zat vanochtend een persbericht van Spyker te lezen. Bizar gewoon hoe de aanschafprijzen per land verschillen! Vandaag kwam het bericht dat de branchevereniging RAI bezorgd is over het aantal zelf geïmporteerde auto’s. Maar liefst 100.000 auto’s zijn afgelopen jaar gekocht in het buitenland om een dag later door de lage landen te crossen. Daar heeft de branche ‘last’ van. Je kunt er haast vanuit gaan dat dat vooral de in ons land extra belaste auto’s zijn. Kijk, als SUV bestuurder wil je, als je dan toch dagelijks vast staat in die omvangrijke files op ’s-lands wegen, tussen alle Priussen en Civic Hybrids, wel een beetje relaxed in luxe doorbrengen.
En wat blijkt na een eenvoudig rekensommetje?
De 300 verkochte Range Rovers van afgelopen jaar stoten minder CO.2 uit dan 8.000 Toyota Priussen! Kijk, dat werpt dan weer een andere blik op…blik.