Gisteren bladerde ik gewoontegetrouw door de AH Bonus folder. Zoals ik dat ook doe met de weekfolder van de Boni en het Jumbo Magazine. Ik realiseerde me dat er in de supermarktwereld de laatste jaren geen echte opmerkelijke introducties zijn geweest. Albert Heijn heeft ons –tig jaar geleden aan de sherry geholpen en zo heeft Honig in het verre verleden Nederland macaroni leren eten. Waar zijn die tijden gebleven dat de supermarkten leeg getrokken werden zodra één of andere slimme marketeer dan wel productontwikkelaar Neerlands eetgewoonte een nieuwe dimensie gaf? Wie kent de hype van Aardappel Anders nog? Ik weet zeker dat hele volksstammen in die tijd minimaal één keer per week een bord aardappel prak naar binnen zaten te bikken. Om het avondeten af te sluiten met een heerlijk zelfgemaakte John Moir Yoghurtbavarois. De volgende dag aten we met z’n allen Honig Lasagne en trouw dronken we iedere dag één of twee glaasjes Roosvicee MultiVit. Proosten we met z’n allen onder het genot van een Buckler. De laatste jaren is het rustig in de supermarktwereld. Een Patatje Joppie daar gelaten. Ik ben eens in de lijst van winnaars gedoken van de Wheel of Retail. Helaas zag ik daar weinig smaakmakende knallers. Een beetje veel van hetzelfde maar met een andere twist en zie ik daar zelfs een gouden oude in de lijst staan? Bavaria zonder alcohol? Ok, het heet dan geen Malt meer, maar 0.0% en het is wit! De bierbrouwer wil de alcoholvrije markt een nieuwe impuls geven. Stof er af vegen en gaan. In de supermarkt worden we de laatste tijd wakker geschud met andere opmerkelijke zaken. Zo heeft het merk Arla groots ingezet om naast zijn ‘Feta’blokjes (inmiddels door EU wetgeving omgetoverd tot zoiets als witte kaasblokjes) nu ook behoorlijk wat andere zuivelproducten, zoals yoghurtdrinks en melk in de markt te zetten. Bolletje heeft enkele jaren geleden haar verpakkingslijn aangepast als zijnde dat elke rol beschuit of pak koek een billboard is. Het was even wennen om; ‘Ik wil Bolletje ontbijtkoek’ of ‘Ik wil Bolletje Kaas peppsels’ pontificaal op haar verpakkingen te zien staan. Maar ik moet toegeven dat die koekenbakkers in Twente wel erg vooruitstrevend zijn geweest.
Het ijs van Ben & Jerry’s is ook niet zomaar ijs. Nee je hebt Chunkey Monkey, Cherry Garcia. Alleen al het kijken naar de verpakking is een feestje op zich. Waarom niet veel meer van dat soort ‘brutale’ producten in de winkel? Waarom geen ‘Echte Smeuïge Cake uit Grootmoeders tijd’ of ‘Ondeugende Muffins’, ‘Knetterend lekker IJsje’ of ‘Verbazend Lekkere en Dorstlessende Appeltjesdrank’?
Bij parfumerieketen Sephora trof ik bovenstaande verpakkingen aan. Dat lucht op!