Wie jarig is trakteert!

Fletcher Hotels bestaat 20 jaar. Reden voor een feestje had de hotelier bedacht. En wie wat te vieren heeft die trakteert. Voor 20 euro een nachtje slapen en ontbijten in één van de vele hotels. Wie wil dat nu niet mee vieren? Homepage Fletcher actieIk zit ook graag voor een dubbeltje op de eerste rang. Dat geef ik eerlijk toe. Maar bij deze actie zet ik toch wat vraagtekens. En wat gezonde argwaan. Je moet je echt afvragen of zo’n scherpe actie, een put-outstrategie, wel doordacht is. Met een prijs van twintig euro dreigt er naar mijn mening een behoorlijk afbreukrisico. Vergelijkend met een vaste kamerprijs bij één van de hotels van Fletcher is het verschil te groot. Een overnachting in het mooie hotel in het Nautisch Kwartier te Huizen kost € 95. Ontbijtje er bij en voor € 107,50 ben je een nachtje onder de pannen. Zoals gezegd zet ik vraagtekens. Zo vraag ik mij af of je wel de gewenste doelgroep trekt met die twintig euro. Bij zo’n lage prijs wordt een doelgroep aangesproken die hoogstwaarschijnlijk zelden tot nooit voor een hotelovernachting zou kiezen. Zij worden als gast voor één nacht (of twee) verwelkomt om ze daarna niet meer terug te zien. De vraag is dus of je op korte termijn je marktaandeel dusdanig weet te vergroten en vast te houden, zodat je het verlies tijdens deze actie recht kan trekken. De drempel is erg laag om voor ‘een prikkie eens een keertje sjiek te doen’. Voor je vaste gasten of reguliere toeristen maak je jezelf nogal ongeloofwaardig. ‘Waarom kan het nu wel voor 20 euro, terwijl ik normaal de volle mep moet betalen’. Een actie waarbij voor een tweede en of derde nacht twintig euro moet worden afgetikt past beter in je campagnestrategie. Hiermee bescherm je je marketingstrategie en dus ook je propositie voor nu en voor later.

Fletcher_Huizen_Nautisch Kwartier_1

Deze campagne is natuurlijk ook ontwikkeld om de naamsbekendheid van de hotelketen eens flink op te schroeven. Dit alles zette mij aan tot actie. Zo’n scherpe aanbieding, dat kan toch niet uit? Mits je slechts een paar kamers hiervoor beschikbaar stelt. In de actievoorwaarden staat niet voor niets op=op. Wat blijkt op 2 november; in geen van de door mij geselecteerde hotels waren meer kamers beschikbaar. Oef! Dat één dag na start van de actie. geen reden voor een feestjeEerlijkheidshalve heb ik dik een week gewacht om alsnog de website te bezoeken. Wat blijkt? Nu zijn er ineens wel weer kamers beschikbaar voor het actietarief. Had ik vorige week te maken met een technische storing? Of was het melden van niet beschikbare kamers in de eerste dagen van de actie ook een campagnestrategie. Om zo toch je doelgroep te filteren? Want voor een prikkie moet je er als de kippen bij zijn.

Enfin, gefeliciteerd Fletcher. Op naar de volgende 20 jaar vol met spetterende acties.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negen + een =